slide show


Ny Hemsida Och Nytt Kapitel

Magda / 24 Juni, 2014 - 22:28 / Vardag
0 kommentarer

Hej alla! 
 
Så är den nya sidan igång och min gamla ligger kvar ett tag till eftersom det finns många recept där som ni kanske vill ha. Kommer sakta men säkert fylla denna bloggen med alla recept men jag ser fram emot att skapa nya recept under min mammaledighet! Förra sidan heter www.lchfgott.se .

Ni som följer mig på instagram vet att jag nu bytt namn från Magdalchf till Naturligkost och därför blev det dags att skaffa en ny hemsida. Om ca en månad beräknas vår son att komma och jag kommer börja min största viktresa!
Kommer ha över 25 (!!) kg att gå ner när han kommit ut och jag lovar er att det kommer bli en kamp! 
Jag har aldrig haft en större övervikt, i början på min kostresa hade jag ca 10 kg att gå ner vilket tog ca 6 månader. Men dessa 25 kg lär ta längre tid och det är helt ok. Jag har inte ätit någon bra lågkolhydratskost under min graviditet så nej det är inte "bara" vätska som ska bort utan detta är fett. Kommer gå in på detta djupare under några framtida inlägg kring graviditeten. 

Jag kommer även satsa större på just naturlig kost och hälsa för hela familjen inkl min son. Vill komma bort från min LCHF-stämpel eftersom det är mycket negativt laddat när det just handlar om barn. Ingen är felfri och jag kommer säkert göra snesteg pga stress och dålig planering men så länge man satsar stort så kommer det bli bra resultat!

Hoppas att ni kommer följa mig på min nya resa och att vi kan inspirera varandra!
Ni får jättegärna tipsa mig om era recept och kommentera gärna och följ mig via instagram och via bloglovin. 


 

Magda - Naturlig Kost

Magda / 24 Juni, 2014 - 21:23 / Vem är Magda?
0 kommentarer

Naturligkost.se är en hemsida där du kan hitta allt ifrån goda lågkolhydratskost-recept till tips hur lågkolhydratskost--kost kan hjälpa dig som lider utav sjukdomar som fibromyalgi, diabetes, PCO-S, IBS, crohns sjukdom och många fler. Man vet nu att dåliga kolhydrater, stärkelser, gluten, socker och tillsatser försämrar vår hälsa och leder till en rad olika folksjukdomar. På bloggen får du följa mig (Magda) genom min vardag. 

Jag lider utav sjukdomen fibromyalgi (Fibro) och det är på detta sätt jag kom in på lågkolhydratskost, kolhydratsreducerad kost som många känner under namnet LCHF (Low Carb High Fat). 
Fibromyalgi är en neurologisk sjukdom och beror på en störning i det centrala nervsystemet som gör att kroppen skickar förstärkta, och för många, smärtimpulser till hjärnan. 
Läs gärna mer om mig och min fibro under bloggens kategorin: Fibromyalgi. 

Jag startade min resa och under denna period kom applikationen instagram. Den 6 Maj 2012 startade jag min profil, Magdalchf,och efter lite mindre än ett år hade jag över 3000 st följare. Under sommaren 2014 valde jag att byta mitt namn till Natruligkost eftersom jag hade gift mig och väntade barn. Ville komma bort ifrån "LCHF-stämpeln" då det oftast sticker i ögonen när man har barn och skriver ord som "LCHF". Instagram har varit ett enormt hjälpmedel, en stor inspirationskälla, platsen där LCHF-kosten tar stor plats, en plats där man får så mycket kärlek och stöd ifrån personer från olika delar av Sverige och det är via instagram jag har format goda vänskapsrelationer som jag hoppas håller livet ut. Kontot har just nu över 6000 följare - galet!

Under samma veva som jag la om min kost fick jag förfrågan att blogga för LCHFklubben.se. Jag tog denna chans för jag ville nå ut till så många jag bara kunde. Ville sprida mitt budskap, ville tipsa om hur kost kan påverka sjukdomen fibro samt blev bloggen en stor motivation under resan. 

Måndagen den 19 Mars 2012 startade jag min nya kostresa och under första 6 månaderna gick jag ner 10 kg. Jag fick styr på vad lågkolhydratskost gick ut på och sedan dess äter jag liberal kolhydratsreducerad kost. Jag har dagar när jag avviker och äter skräp men 90% kör jag all in och tänker fortsätta tills dagen jag inte längre kan laga min egen mat. 
 
Min stora viktresa kommer dock påbörja efter att min son har blivit född eftersom jag lagt på mig över 25 (!) kg och tyvärr blev det inte bra lågkolhydratskost under graviditeten så nu ska det kämpas! 

Min fibro har jag inte blivit av med (vissa personer lyckas med det efter ett par månader). Jag hade dock inte detta som mål utan jag ville testa en ny kosthållning för att jag vägrar äta tabletter resten av mitt liv. 
Ett år med LCHF-kost gav mig livet tillbaka. Jag mår bättre, har mer energi (något vi med fibro sällan har), jag hanterar min vardag bättre och jag känner mig mindre slö i kroppen. Med dessa resultat gäller det bara att fortsätta.

Hoppas ni kommer gilla bloggen, recepten och att ni vill följa mig på min resa. Skriv gärna en kommentar och berätta vem du är, om din resa eller kanske om lågkolhydratskost hjälp dig i din vardag. 


 
 
Bättre före-efterbilder kommer snart! 

Tips mot fibromyalgi/kronisk smärta.

Magda / 24 Juni, 2014 - 21:10 / Vardagen med fibro
0 kommentarer

Fick en förfrågan kring Lågkolhydratskost (LCHF-kost) och hur detta kan hjälpa mot ens fibromyalgi på instagram. Tänkte skriva om den kunskap jag samlat på mig.

Fibromyalgi (Fibro) är en diagnos som innebär kronisk smärta. Konstant smärta pga störning i det centrala nervsystemet som gör att kroppen skickar förstärkta, och för många, smärtimpulser till hjärnan. (simpel förklaring) Läs mer på denna länk –> klicka. Cirka två procent av befolkningen lider av sjukdomen.
Dom flesta är kvinnor och i åldern 30-50 år.

Vissa livsmedel frisätter neurotransmittorer som ökar känsligheten och smärtan och nu har forskare kunnat påvisa att det även finns livsmedel som kan minska smärtupplevelsen. .Fibromyalgi kännetecknas av molande värk, ömhet och trötthet i kroppens muskler. Man kan också känna sig trött, ha huvudvärk och problem med magen.

LCHF kost kan/har bra inverkan på dessa symptomer. 

1. Hjälper dig få styr på magen 
2. Ger dig mer energi 
3. Bättre sömn = mindre trötthet 
4. Mindre inflammationer i kroppen

 
Ät mer färskvaror 
Många som har fibromyalgi lider även av IBS, irritable bowel syndrome. Genom att äta färsk mat  utan konserveringsmedel och tillsatser kan symtomen minskas. Livsmedel som irriterar tarmen gör att kroppen skickar signaler till  hjärnan som då ökar symtomen. Genom att välja ekologiskt undviker man dessutom bekämpningsmedel och kemikalierester.

Minska på koffeinet
Fibromyalgi tros vara kopplad till en obalans i hjärnans kemikalier som kontrollerar humöret. Det gör att symtom som orolig sömn och trötthet är vanliga. Att försöka bli piggare med hjälp av koffein gör dig i slutändan ännu tröttare och mer orkeslös än tidigare och rekommenderas inte.

Dra ner på potatisväxter 
Normalt är grönsaker bland det bästa du kan äta, men för personer med ledvärk och kronisk smärta kan vissa grönsaker förvärra tillståndet.

Få i dig omega-3
Omega-3, som till exempel finns i lax och annan fet fisk, har hyllats som  hjärtvänlig och hälsosam, men omega 3 kan även lindra smärta. Fettsyrorna  är bra eftersom de minskar inflammationer och hjälper hjärnan. Vegetariska alternativ är linfrö, hampafrö, valnötter och chiafrö.

Dra ner på jäst och gluten 
Jäst finns i dom flesta bröd och bakverk. Jäst kan öka risken för bildandet av svamp i kroppen, vilket i sin tur kan öka smärtan. Fibromyalgipatienter kan också vara mer benägna att bli glutenkänsliga. Genom att undvika jäst och gluten kan vissa patienter må bättre.

Minska på mejeriprodukterna 
Man tror att 70 procent av alla vuxna i hela Världen lider av viss laktosintolerans, så det är inte förvånande att många fibromyalgipatienter har svårt att smälta mejeriprodukter. I en studie från 1998 såg forskare att fibromyalgipatienter reagerade på ämnen som finns i mejeriprodukter och livsmedel och kött från ko. En övergång till vegankost har setts förbättra symtomen hos fibromyalgipatienter.

Dra ner på socker och snabba kolhydrater 
Omkring 90 procent av fibromyalgipatienterna har lägre binjurarefunktion. Det  påverkar omsättningen av kolhydrater och kan leda till lågt blodsocker, så kallad hypoglykemi. Det gör att de längtar efter socker och snabba kolhydrater. Prova att byta till fullkornsprodukter när det gäller pasta, ris och bröd. Undvik socker och sötsaker.

Minska på aspartam 
Att vänja sig av med aspartam har visat sig lyckosamt för smärtpatienter som säger sig må mycket bättre efteråt. Det konstgjorda sötningsmedlet som finns i lightläsk och många sockerfria sötsaker aktiverar nervcellerna och kan på så sätt öka känsligheten för smärta. Aspartam är inte farlig för friska människor när det konsumeras med måtta, men kan öka smärtkänslighet hos personer med fibromyalgi.

Undvik tillsatser
Livsmedelstillsatser som natriumglutamat och nitrit orsakar ofta problem för smärtpatienter. Glutamat är en smakförstärkare som ofta finns i snabbmat, kinesisk mat, kryddor och färdiglagade maträtter. Glutamat kan stimulera kroppens smärtreceptorer så man upplever ökad smärtkänslighet. Nitrit är en vanlig tillsats i korv, skinka och bacon. 


Undvik skräpmat
Enligt National Fibromyalgi Research Association rekommenderas att man begränsar eller helt undviker raffinerat socker, koffein, stekt mat, snabbmat, godis, läsk och konditorivaror. Förutom att dessa bidra till viktökning, kan de  irritera muskler, störa sömnen ochimmunsystemet.Jag har läst om en rad människor som fick det bättre efter att ha ätit LCHF kost. Personen som fick mig att testa att lägga om min kost var Dr Annika Dahlqvist som blev fri från sin fibromyalgi! Hennes blogg och hemsida har ni här –> klicka. 


Se även denna  länk. 

Hoppas detta ger er lite mer info om Fibro och LCHF kost. Skriv gärna om era historier i en kommentar eller via mail naturligkost@hotmail.com. Jag kämpar varje dag men har det så mycket bättre efter snart ett år på LCHF kost. Min personliga åsikt – LCHF kost för fibro = BRA!